Op 5 maart waren de leden van Officers World te gast bij Monta in Molenaarsgraaf, een van de snelst groeiende e commerce bedrijven van Nederland. De opkomst was hoog en bijzonder was de aanwezigheid van een aantal young professionals, die in de toekomst hun bijdrage aan de brancheorganisatie kunnen leveren. Professor Robert Rooderkerk van de Erasmus Universiteit verzorgde een presentatie over de kansen van de retail in een toenemende competitieve omnichannel omgeving. Daarna was er een presentatie van Monta over hun activiteiten en een rondleiding door het warehouse, waar robots en medewerkers met vereende krachten zorgen dat de bestellingen van de webshops zo snel mogelijk hun weg naar de klant vinden. Bekijk hier het verslag en een aantal foto’s.
Voorzitter van Officers World Peter Damman opende de meeting en heette de leden en de young professionals van harte welkom. De presentatie van professor Rooderkerk, associate professor of operations management at Rotterdam School of Management Erasmus in Rotterdam, ging in op de kansen van de retail in een toenemende competitieve omnichannel omgeving en de uitdagingen op het gebied van retailoperaties op het grensvlak van marketing en operations. Hij is vooral geïnteresseerd in onderzoeksvragen met betrekking tot assortiment, productlijnen en fulfilment.
Onderscheidend van de winkel
Rooderkerk haalde er een paar ontwikkelingen uit. Zo hebben de meeste retailers hun data huishouding slecht voor elkaar. En dat terwijl eindklanten snel evolueren naar een omnichannel aanpak, waarbij ze kijken en kopen op de plek die hen het best uitkomt. Daarbij moeten winkels dat gaan doen wat online niet kan, zoals het bieden van inspiratie en advies. Of reparatie. Ook een duidelijke categorisering en het optimaal benutten van cross selling kan helpen op de fysieke winkelvloer. Zo noemde hij Decathlon als goed voorbeeld voor dat eerste, en Rituals voor wat betreft cross selling.
Hij ziet ook een grote verandering in de winkelstraat, zoals de opkomst van showrooms. Denk aan veelal Aziatische automerken die een showroom in de winkelstraat openen.
De opkomst van online zorgt er verder voor dat leveranciers steeds meer maatwerk bieden. Bijvoorbeeld voor verpakkingen, waarbij Heineken de kratjes voor Picnic heeft aangepast aan het formaat van de bestelwagens. Maar ook voor hele concepten, zoals Coolblue, die in de corona tijd een hele thuiswerkshop opzette waarin medewerkers van individuele bedrijven bestellingen konden plaatsen voor hun thuiskantoor.
Vervolgens vertelden twee vertegenwoordigers van Monta over de achtergrond van hun organisatie.
Monta is 1999 begonnen. Edwin van der Ham, oprichter en CEO van Monta startte zijn bedrijf direct na zijn studie. De eerste opdracht was het inpakken van cd’s voor World Online. Naast fulfilment voor zo’n 1.800 webshops levert Monta sinds enkele jaren ook zelf ontwikkelde software en hardware aan webshops met eigen magazijnen. Het aantal warehouses is flink gegroeid tot inmiddels 17. Sinds kort is Monta ook actief in België, Duitsland en Engeland.
Na de presentaties in de fraaie bioscoopzaal van het bedrijf kregen de leden een rondleiding door het indrukwekkende warehouse. Afgesloten werd met een uitgebreid diner bij Restaurant het Raadhuis Eten en Drinken in Goudriaan.