Het Belgische Bosta en de Nederlandse brancheorganisatie Officers World organiseerden op 14 november een gezamenlijke bijeenkomst met als thema “The Future ”. De opkomst was erg goed, er waren veel leden van de beide organisaties uit zowel België als Nederland aanwezig. Na de opening door beide voorzitters kreeg futuroloog Tom Palmaerts volop ruimte om zijn visie op de toekomst te bespreken. Afgesloten werd met een smakelijk diner.
Het exclusieve Benelux netwerk evenement vond plaats in de sfeervolle Priorij Corsendonk nabij Turnhout. Het was de eerste keer dat deze twee toonaangevende brancheorganisaties een gezamenlijke bijeenkomst organiseren. Het idee kwam vanuit beide besturen en de leden die enthousiast waren om ook in Benelux verband bij elkaar te komen. Veel thema’s zijn in beide landen actueel en de bijeenkomst biedt de gelegenheid om hierover met elkaar spreken.
De bijeenkomst werd geopend door de beide voorzitters, Peter Damman namen Officers World en Tom Smet namens Bosta. Beiden benadrukten het belang van dergelijke bijeenkomsten, om samen kennis en ervaringen uit te wisselen, die in beide afzetgebieden vaak niet veel van elkaar verschillen.
Tijdens zijn presentatie deelde futuroloog en trendwatcher Tom Palmaerts zijn inzichten over de toekomst van de wereld en de officebranche. Hij beschreef de huidige “polycrisis” – meerdere crises die gelijktijdig en langdurig plaatsvinden – en waarschuwde voor het gevaar van nostalgie. Volgens Palmaerts herhaalt de geschiedenis zich niet letterlijk, maar vertoont het wel overeenkomsten die ons kunnen helpen de toekomst te begrijpen.
Belangrijke trends en inzichten
Palmaerts benadrukte dat de toekomst niet enkelvoudig is en riep bedrijven op te investeren in menselijke vaardigheden in plaats van enkel technologie. Hij illustreerde dit met een voorbeeld van een retailer die ervoor koos om te investeren in HR en een team dat echt betrokken is bij klanten. Dat in plaats van het optuigen van een online kanaal.
Andere trends die hij aangaf:
Generatieverschillen: van de “silent generation” van voor 1964 tot Gen Z (geboren tussen 1995 – 2010) en Gen Alpha (na 2010), waarbij elke generatie unieke voorkeuren en gedragingen toont. Gen Z ziet bijvoorbeeld smartphones als vanzelfsprekend, maar koopt moderne polaroidcamera’s voor analoge fotografie.
Flexibiliteit: De nieuwe work-life balance draait om flexibiliteit en mobiliteit, wat inspeelt op trends als tiny houses en sobere interieurs.
Productiviteit: Afleiding is een groot probleem voor bedrijven. Palmaerts adviseerde het terugbrengen van focus, bijvoorbeeld door analoge tools zoals pen en papier te gebruiken.
Technologische verschuivingen
Volgens Palmaerts staan we aan de vooravond van een periode van desillusie voor technologieën zoals AI, vergelijkbaar met eerdere hypes rondom crypto en metaverse. Hij voorspelt dat technologie verder zal integreren in ons dagelijks leven, waarbij schermen verdwijnen en technologieën onderdeel worden van kleding, meubels en interieurs.
Een toekomst die anders is, niet minder
Palmaerts sloot af met een krachtige boodschap: de toekomst biedt geen “minder”, maar “anders”. Hij benadrukte het belang van een duurzaam en positief toekomstverhaal en gebruikte een indrukwekkend filmpje waarin hij in een autonoom rijdende auto, dus zonder chauffeur, door de bergen scheurt, om te laten zien hoe we, net zoals we ooit liftboys achter ons lieten, nieuwe technologieën kunnen omarmen.
Ook de ontwikkelingen in de kantoorbranche werden door hem behandeld. Zoals, analoog aan de polaroid camera, de vraag of de typemachine ooit terugkomt. Volgens hem voor jongeren een ‘catchy’ computer die meteen print. Ook voor papier was er zeker toekomst, omdat werken op papier rust geeft en niet afleidt door notifications, zoals dat wel gebeurt als je op je telefoon of je laptop werkt.
Zijn inzichten boden de aanwezigen volop inspiratie en handvatten om zich voor te bereiden op een wereld waarin verandering de enige constante is.
De middag werd afgesloten met een gezamenlijk diner met de aanwezige Benelux leden.