Een meer dan boeiende online sessie met drie topsprekers en een welkom vanuit het bestuur. Dat vormde de aftrap van de nieuwe organisatie Officers World, de fusie van Officers en Officersworld. Hieronder een kort verslag van deze goed bezochte en inspirerende meeting. Een vervolg staat gepland voor juni, hopelijk dan live en members only.
Frank Heus heette iedereen welkom vanuit het bestuur van de nieuwe organisatie. Ook maakte hij bekend dat Peter Damman de nieuwe voorzitter is. Peter: “Een nieuwe club biedt mogelijkheden om nieuwe dingen te doen, om kwaliteit te brengen, om te kijken hoe we nog meer kunnen verbinden en samen kunnen doen. Ik wil me daar graag voor inzetten en uiteraard vraagt het ook van de leden een bepaalde discipline. We komen binnenkort met een heldere missie en visie.
We willen een serieuze brancheorganisatie zijn, die opkomt voor de belangen van de branche en haar leden. Of je nu fabrikant, reseller, groothandel , of platform bent, Officers World is er om te verbinden, inspireren en te ondersteunen. Binnen de leden is er enorm veel kennis, dat is een machtig wapen!â€
Bouwgroothandel
Zoals gezegd zijn er voor deze eerste meeting van de nieuwe organisatie drie boeiende sprekers uitgenodigd, Joost Slagt van marktonderzoeksbureau IRi, Marc van Boggende van fieldmarketingbureau De Rebellen Club en Rob Klifman. Klifman is algemeen directeur van Bouwmaat. Hij heeft hiervoor diverse functies bekleed bij zowel merkenleveranciers, groothandels en retail-organisaties, waaronder Despec.
Sinds vijf geeft hij leiding aan Bouwmaat, bouwmarkt/groothandel voor professionals met 50 vestigingen in Nederland. “De primaire doelgroep zijn kleine aannemers, zzp’ers, secundaire groep zijn onroerend goed eigenaren met veel onderhoud en de tertiaire doelgroep, dat noemen we altijd de hondentrimsalon, mensen buiten de doelgroep die wel een pas aan kunnen vragen. Vooral die laatste groep is de laatste maanden enorm gestegen.â€
Hij praat ons bij over de ontwikkelingen na de eerste lockdown vorig jaar maart. “We zaten midden in een groeistrategie. Daar wilden we in 2021 vol op doorpakken. Denk aan omnichannel, eigen dc, eigen bezorgcentrum enzovoort. Toen Nederland dicht ging hebben we direct diverse scenario’s ontwikkeld. Vanaf helemaal geen omzet tot het scenario, waar ik een beetje vanuit ging, dat er veel geklust zou worden omdat mensen thuis kwamen te zitten. Na een week ging dat al gebeuren. Van alle scenario’s die we hadden bedacht kwam er uiteindelijk geen een uit. Na een week gingen we al in een versneld groeiscenario. Dat klinkt fantastisch en dat is het ook, maar dat vraagt wel veel, vooral omdat het allemaal op afstand moest. Maar je zag door de digitalisering dat je in twee uur kunt doen waar je twee dagen voor rekent. Door tijdsdruk te organiseren ga je sneller besluiten nemen. Die kennis hebben we daarna goed gebruikt. “
Organiseren
Door de groeiende omzet moest ook snel nieuw personeel worden aangeworven, wat voor een deel uit de horeca-hoek kwam. Uitstekende medewerkers, want heel klantgericht. We hebben ook beveiligers geregeld. Mensen wilden massaal naar binnen, ook consumenten, maar dat kan bij ons niet, want je moet een pasje hebben. We zagen ook in het begin een enorme groei van verbouwingen en onderhoud bij horeca en winkels, die immers dicht waren. Dat was tot juni, daarna kwamen de investeringen in verbouwingen in huis om een werkplek te realiseren.â€
De schaarste in goederen ontstond pas na de zomer, vertelt hij. Door containerproblemen vanuit het Verre Oosten en productieproblemen in Europa door landelijke lockdowns. Alle buffers waren wel op. Onze out-of-stock ging van 1 naar 3 procent. Door de leveranciers te betrekken en het vinden van alternatieve producten bleef de schade beperkt.
“Na 15 december zagen we de omzet plussen met 40 tot 50 procent. Dat is wel alle hens aan dek.
Ik ben heel enthousiast voor de toekomst, omdat ik verwacht dat mensen meer gaan investeren in de kwaliteit van hun thuis. Daarnaast moeten er 1 miljoen huizen bijkomen, dus ik verwacht dat de groei voorlopig wel zal blijven.
Kantoorbranche
Hoe kijk je tegen de kantoorbranche aan nu dat je eruit bent gestapt een aantal jaar geleden? Rob: “De specialist op dealerniveau zal blijven bestaan. Een aantal van hen zie ik het goed doen omdat ze volop inzetten op service en specialisatie, denk aan ergonomie. Op distributieniveau zie je een enorme schaalvergroting Dat is key in deze markt met veel A-merken en lage marges. Wat mooi is dat jullie branche zeer innoveert. Petje af voor de innovatiekracht van deze toch wel traditionele branche. Er worden steeds nieuwe diensten bedacht in de kantoorbranche. En ik denk dat je er nog steeds een goede boterham in kunt verdienen. Je ziet dubbele werkplekken, thuis en op de zaak, flexplekken, dus ik denk dat het volume in goederen toeneemt. De kans dat steeds meer rechtstreeks kan door allerlei omnichannel mogelijkheden lijkt me wel n battle. De A-merken kunnen buiten de distributie om rechtstreeks in contact komen met de eindgebruiker.â€
Fieldmarketing
De tweede spreker tijdens deze bijzondere meeting is Marc den Boggende, eigenaar en aanjager van De Rebellen Club, specialist in fieldmarketing. Wat zijn de uitdagingen van de retail en van de fabrikanten in deze snel veranderende markt? Dat is waar hij de aanwezigen in meeneemt.
Hij geeft aan wat de meest inspirerende retailers zijn.
IKEA staat daarbij bovenaan. Andere voorbeelden zijn Rituals die zorgt ervoor dat heel Nederland een flesje douchegel cadeau geeft en Hunkemöller, die een lingeriesetje tot iets maakt wat elke vrouw in haar kast wil hebben. Andere inspirerende ketens die hoog scoren zijn Hornbach en Jumbo. Online zijn bol.com en Coolblue hierin erg sterk.
“De meest inspirerende retailers weten het verschil te maken door waarde toe te voegen in het leven van de klant. IKEA biedt oplossingen, geen producten. Ze ontstijgen het product en kijken verder dan alleen de winst die ze kunnen maken, van verkoop naar verbinding. Ze durven een betekenis te zijn voor de klanten.
Fysieke winkels staan door Covid voor voor de grootste uitdaging ooit, vertelt den Boggende, consumenten zijn inmiddels gewend aan een leven met online winkels. Kijk naar Zara, die van plan is 1.200 vestigingen te sluiten en zich te focussen op online verkoop. Ze hebben daar in 2020 44% meer klanten gehaald en een omzetgroei met 76%.
Merkenstrategie
De vraag is hoe de merken op deze veranderingen zijn ingesprongen? Leveranciers kijken sterk naar bijvoorbeeld Amazon. Immers, zo’n 80% van de consumenten in Amerika gebruikt Amazon om nieuwe merken en producten te ontdekken. Een voorbeeld van een merkenstrategie is het Theemerk Twinings, die haar ‘Cold Infuse’-lijn introduceerde door middel van een Amazon-only campagne. Het resultaat: een spectaculaire stijging van 100 % op de verkoop bij Amazon en een stijging van 11 % op de verkoop van Cold Infuse in traditionele supermarkten. “Voor fabrikanten is dit een ideale tijd om hun marketingstrategie tegen het licht te houden. Businessmodellen veranderen, distributiekanalen verschuiven, consumentengedrag verandert enorm.â€
Aan het eind van zijn inspiratie geeft van Den Boggende een aantal voorbeelden van inspirerende marketingmogelijkheden voor op de winkelvloer. Zoals de Wobbler, een opvallend en 10 cm uitstekende schapkaart, die nu ook in digitale vorm met bewegend beeld verkrijgbaar is. Een ander mooie marketingtool is de shelfjumper. Met een gemiddelde toename in sales van 194 % – zonder afprijzing – een geweldige manier om de shopper te overtuigen. Op het gebied van displays is de Holofan een echte eyecatcher. Een 2D lichtbron, die een 3D effect creëert met een enorme stoppower. Met een gemiddelde “stoptijd†van 14,2 seconden, zijn er nog weinig andere middelen die de shopper zo lang stil laat staan en nadenken over een mogelijke aankoop
Onderzoek: home office bij de supermarkt
De laatste spreker tijdens deze meeting is Joost Slagt, hij is new business consultant bij onderzoeksbureau IRI. Met behulp van gedetailleerde Marktdata is er geanalyseerd wat de opkomst van home-office in tijden van corona betekent voor het shopgedrag in de supermarkt/drogisterij kanalen. Zo hebben zij op basis van de EAN-codes nauwkeurig inzicht in de verkoop van onder meer kantoorartikelen via deze kanalen.
“We hebben gemerkt dat Covid een hele grote impact heeft op de Nederlandse markt. De kanalen die we meten, drogisterijen en supermarkten, zijn daarbij extra relevant geworden. Afgelopen jaar is in het supermarkt kanaal inclusief online een recordomzet van 44 miljard behaal. Je ziet daarbij een boost in online & Hard Discount is dalende omdat consumenten de aantal shopping trips minimaliseren.
Kantoorartikelen daalt jaar op jaar via deze kanalen. De laatste jaren ging dat qua omzet met 3,9 % (2018), 8,3 % (2019) en 1,5 %â€(2020) naar beneden. “Het afgelopen jaar is dat wat gestabiliseerd. Met name producten voor thuisgebruik zagen een groei, denk aan lijmen, plakband, notitieblokken, schrijfwaren. Terwijl andere segmenten, als stiften en markers, klappers, scharen/snijmachines en tekenmateriaal en Post-it’s fors daalden. Opvallend is daarbij, dat de omzet via drogisterijen vorig jaar fors daalde, maar in de supermarkt met 4 % steeg. De online verkoop verdubbelde hier vorig jaar, maar maakt als geheel nog maar een paar procent uit van de hele omzet. In alle cijfers moet wel meegenomen worden dat supermarkten en ook drogisterijen hun assortiment sterk rationaliseren en vaak dus verkleinen. Het aantal kantoorartikelen bij drogisterijen is bijvoorbeeld meer dan gehalveerd. Opvallend, in Q3 nemen ze altijd flink wat extra kantoorsupplies op in het assortiment, als de scholen weer beginnen.
Volgens Slagt zijn er zeker nog kansen voor leveranciers van office supplies, zeker binnen de (online) shops van Full Service supermarkten. “Zorg dat je online zichtbaar bent en aanwezig, ook binnen het supermarktkanaal.â€